donderdag 19 januari 2012

Canna Mijn Looptherapeute

Ik had vanmorgen een consult bij mijn huisarts om nog even een update te geven over mijn ( afgenomen ) rugklacht. Hij was zo onder de indruk van mijn verhaal over de positieve invloed van een hond op mijn klacht, dat hij vroeg of ik hierover een stukje wilde schrijven voor het onderdeel Deel uw ervaringen op de website van de huisartsenpraktijk.
Hieronder volgt de tekst :

Mij was bij mijn laatste consult bij mijn huisarts gevraagd of ik een stukje wilde schrijven over de positieve invloed die het hebben van een hond kan hebben op iemands lichamelijke en psychische klachten.
Mijn verhaal is alsvolgt : sinds vorig jaar mei had ik incidenteel klachten bij het lopen, welke bestonden uit een soort van zenuwpijn die begon bij mijn rechteronderrug en uitstraalde naar mijn rechterbil en rechteronderbeen.
Soms had ik hierbij een voet die ging slapen. Bij mijn eerste consult gaf ik zelf al aan dat mijn klachten waarschijnlijk te wijten waren aan mijn zittend en inactief bestaan, voor een groot deel veroorzaakt door mijn chronische depressieve klachten. Lichamelijk leek er niks ernstigs aan de hand en er werd afgesproken om meer te gaan bewegen. De klachten leken in eerste instantie vanzelf te verdwijnen ondanks het feit dat het meer gaan bewegen bij een loze belofte was gebleven. Tijdens mijn vakantie op Kreta vorig jaar september kwam het probleem echter in volle hevigheid weer terug. Na zo'n 500 meter lopen werd ik steeds gedwongen om te stoppen om even te gaan zitten of hurken, waarna ik weer verder kon gaan. Ik besloot toen advies in te winnen bij een fysiotherapeut, die mij allerlei oefeningen opgaf en weer het advies van bewegen ! In diezelfde tijd was ik samen met mijn vriendin op zoek naar een hond, onze eerste ! Na lang zoeken werd het uiteindelijk een lieve en mooie kruising herder van 7 maanden oud uit Spanje. Dit bleek een schot in de roos, niet alleen nam mijn lichamelijke klacht snel af door het vele lopen, ook merkte ik dat het vaak buiten zijn in weer en wind mij mentaal zeer goed deed ! A dog is a man's best friend wordt vaak gezegd en ik kan gelukkig beamen dat hier veel waarheid in zit !


 Een hond als medicijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.